VĀRDS UZŅĒMĒJIEM . “Lielā pērle”- ķiploks08.05.2021
Ķiploki ir viena no visstraujāk augošām dārzeņu kultūrām Latvijā, to platības ir pieaugušas no 229 ha 2018.gadā līdz 402 ha 2020.gadā. Turklāt šīs ir tikai tās platības, kas deklarētas Lauku atbalsta dienestā (LAD), bet ir virkne daudz mazāku platību, kas nav deklarētas. Latvija pati spēj nodrošināt apmēram 50% no patēriņa, pārējais ir importētais. Ķiploks savu vārdu aizguvis no latīņu valodas un tulkojumā nozīmē ''lielā pērle'' Visiem ir zināmas ķiploka vērtīgās īpašības – tos var izmantot kā antibiotiķi un antiseptiķi, pēc vitamīnu un minerālvielu satura tas pārspēj visus augļus un dārzeņus. Pārstrādājot ķiplokus, var iegūt plašu produkcijas klāstu.
Nesen Kandavā ir izveidots neliels ķiploku pārstrādes uzņēmums SIA „ZPN food”, kura īpašniece Gunta Žagare laipni piekrita sarunai.
Kā Jūs izdomājāt savu ražotni izveidot tieši Kandavā un kā iesākāt savu biznesu?
Es pati dzīvoju Bērzciemā, bet mans partneris, ar ko kopā uzsākām šo biznesu, saimnieko Jaunsātos un, meklējot telpas ražošanai, izvēlējāmies Kandavu – vidusceļu starp mums abiem. Arī mūsu pagaidām vienīgā darbiniece ir kandavniece. Tā kā partneris vairākus gadus nodarbojas ar ķiploku audzēšanu lielās platībās, ir iegādāta atbilstoša tehnika, lai roku darba būtu pēc iespējas mazāk. Tiek audzētas tādas ķiploku šķirnes kā „Ļubaša” un „”Latvijas ķiploks”. Līdz šim visi ķiploki tika realizēti svaigā veidā, bet, izveidojot šo ražotni, ceram, ka spēsim pārstrādāt arvien vairāk ķiploku. Ideja par pārstrādi dzima nejauši – 2019.gada Ziemassvētkos sagatavoju marinētu ķiploku burciņas kā dāvaniņas saviem draugiem un radiem, atsauksmes bija tik cildinošas, ka iedrošināja uzsākt savu ražošanu.
Kādus produktus domājat ražot no ķiplokiem?
Marinētajiem ķiplokiem ir pievienojušies ķiploku pulveris un pārslas, kā arī tirgū mazāk zināmi produkti, piemēram ķiploku čipsi un granulas. Strādājam arī pie citiem produktiem, kādu Latvijas tirgū vēl nav. Pašai pagaidām ir tikai praktiska pieredze un caur eksperimentiem apgūtās praktiskās iemaņas pārtikas ražošanā
Kā iegūstiet vajadzīgās zināšanas un kā piesaistiet līdzekļus savai biznesa idejai?
Ļoti vērtīga pieredze bija mācības Jūrmalas biznesa inkubatorā, kur pirmsinkubācijas ietvaros tika veikta tirgus izpēte un kopā ar pieredzējušu mentoru apspriestas produktu idejas. Aprīlī norisinājās atlase inkubācijas programmai, kur arī mans uzņēmums piedalījās. Konkurence bija ļoti sīva – pieci seši pretendenti uz vienu vietu. Izdošanās gadījumā būtu iegūts papildus atbalsts biznesa attīstībai, tomēr šoreiz mūs neuzņēma inkubācijas programmā. Taču tas mūs neatturēs no turpmākās attīstības. Un galu galā, ir palikuši kontakti arī no pirmsinkubācijas programmas. Tuvākajā laikā tiks pabeigta LEADER projekta realizācija, kuru iesniedzām Kandavas Partnerības izsludinātajā konkursā. Šī projekta ietvaros iegādājāmies daļu no nepieciešamajām ražošanas iekārtām. Un, protams, turam acis vaļā, lai izmantotu citas iespējas.
Kā un kur var iegādāties jūsu produkciju?
Ražošanu esam uzsākuši samērā nesen, tādēļ produkciju pagaidām iespējams iegādāties sazinoties ar mums. Intensīvi strādājam pie sava internetveikala izveides, plānojam sadarbību ar dažādiem veikaliem, arī sociālajos tīklos būs ievietota nepieciešamā informācija. Vēl ir daudz risināmu jautājumu, lai nodrošinātu ražošanu- gan nepieciešamo izejvielu un materiālu sagāde, produktu realizācija un piegāde klientiem (lai klientam būtu patīkama iepirkšanās pieredze, ir ļoti daudz nianses, pie kā jāpiestrādā), gan publiskā tēla veidošana.
P.S. Guntas biznesa ideja „Kiploku pārstrāde” iekļuva Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centra šogad rīkotā konkursa „Laukiem būt” finālā, kur ieguva otro vietu un naudas balvu. Tā tiks ieguldīta uzņēmumā, pērkot ražošanas iekārtas, kuras nebija iespējams iegādāties ar LEADER projekta atbalstu.