Kandavā jaunieši izspēlē simulācijas spēli „ Pieņem lēmumu Latvijā”17.03.2016
No 14.- 16 martam projekta „ Saproti valsti” ietvaros jaunieši no Kandavas, Sabiles un Ventspils izdzīvoja un izspēlēja simulācijas spēli „Pieņem lēmumu Latvijā”. Projektu īsteno Kurzemes NVO atbalsta centrs.
Minētās aktivitātes mērķis ir veicināt mērķgrupas izpratni par demokrātiskas valsts procesiem līdzdalības, likumu un lēmumu pieņemšanas jomās, vienlaicīgi mērķgrupas dalībnieku vidū attīstot starpkultūru dialogu un mazinot diskrimināciju un stereotipus virzoties uz vienotu, iekļaujoši un integrētu sabiedrību.
Simulācijas spēlē tika iesaistīti 32 aktīvākie jaunieši, kas ar neformālās izglītības metožu palīdzību varēja iejusties valsts likumdošanas un lēmumu pieņemšanas procesos.
Apmācību sākumā dalībnieki koncentrētā veidā tika iepazīstināti ar būtiskākajiem valsts lēmumu un likumdošana pieņemšanas procesa etapiem, īpaši uzsverot labas pārvaldības principu ievērošanas lomu plašākai sabiedrībai akceptējamu un labvēlīgu lēmumu pieņemšanai. Dalībnieku uzmanība tika pievērsta arī dzimumu līdztiesības jautājumiem – dalībnieki tika iepazīstināti, kāds ir dzimumu sadalījums politiskajos amatos, valsts, pašvaldību pārvaldē Latvijā un kāda ir šī statistika citviet Eiropā un pasaulē, mudinot nediskriminēt sievietes. Aktivitātes dalībnieki tika iepazīstināti arī ar videi draudzīgu principu ievērošanas nepieciešamību biroja darbā un birokrātiskajos procesos kopumā, sniedzot informāciju, cik daudz papīra/koku tiek izmantoti nelietderīgi un kādu kaitējumu videi globālā mērogā nodara videi draudzīgu principu neievērošana, vienlaicīgi sniedzot priekšlikumus, kā šos principus ievērot savā ikdienā, skolā, darbā.
Apmācību dienas vakara daļā neformālā veidā tika īstenoti starpkultūru priekšnesumi. Katra grupa( latviešu, krievu un romu tautības pārstāvji) sagatavoja savai nacionālajai kultūrai raksturīgu priekšnesumu, kuru demonstrēja pārējiem dalībniekiem.
Simulācijas spēle tika organizēta, lai īpaši saistošā veidā dalībniekiem būtu iespēja apgūt projekta tēmas kompleksi. Spēles laikā tika sadalītas lomas dalībnieku grupiņām – katrai iejūtoties kādā no tēmā iesaistītas organizācijas lomā, piemēram, ministrija, pašvaldība, Saeima, slimnīca, policija, skola, NVO, banka, utt. Atbilstoši vadītāju instrukcijām katrā spēles ciklā tika paziņoti simulētās sabiedrības kopējie notikumi, kā arī katras organizācijas individuālie notikumi. Organizācijas, balstoties uz šiem notikumiem, meklēja risinājumus un gatavoja priekšlikumus, ko iesniegt sabiedrības pārvaldes institūcijai (piemēram, Saeimai vai pašvaldības domei). Katra organizācija savus priekšlikumus publiski argumentēja un aizstāvēja, bet pārvaldes institūcija lēma par atbalstu. Šāda pieeja ļāva dalībniekiem izjust dažādu organizāciju interešu mijiedarbību, kā arī izprast pārstāvētās organizācijas darbību un sabiedrības pārvaldi kopumā. Tāpat tika trenētas argumentēšanas un prezentēšanas prasmes. Spēle norisinājās 9 līdz 12 ciklu garumā. Katra cikla garums atšķīrās, tomēr spēles kopgarums sasniedza 12 stundas. Mūsu jaunieši atzina, ka piedalīšanās šāda veida aktivitātēs ir lieliska iespēja iegūt pieredzi. Mārcis Baumgarts:" Mēs izpratām pašvaldības, ministrijas darbu, kā tas mainās dažādu faktoru ietekmē. Šāda veida projektu apmācības ir lielisks veids jaunietim neformālā veidā iegūt zināšanas.”